Παρασκευή 25 Μαΐου 2012

Μία εικόνα, χίλια παραμύθια!


Είμαι ευτυχισμένη που ανακάλυψα αυτόν τον καλλιτέχνη!

Πρόκειται για τον Alexander Jansson, έναν Σουηδό εικονογράφο, η δουλειά του οποίου, εκτός από εξαιρετική, αποτελεί φανταστικό υλικό για εμάς, τους παραμυθάδες! 

 


Μία καταπληκτική άσκηση, για να ακονίσουμε τη φαντασία τη δική μας, αλλά και των παιδιών, είναι να επινοήσουμε όσες περισσότερες ιστορίες μπορούμε, κοιτάζοντας τις εικόνες.


Το αλατοπίπερο των ιστοριών
  •  Πλήρης περιγραφή των ηρώων (καλού και κακού/κακών)
  •  Ισχυρό μοτίβο του πρωταγωνιστή ("θέλω να...")
  •  Δυνατούς αντιπάλους - ισάξιους ή ανώτερης "δύναμης" από τον ήρωά μας
  •  Ηθικές αξίες
  •  Διλήμματα
  •  Προβλήματα, παρεξηγήσεις, ψέματα, παρεκτροπές από τον στόχο, απ' το "θέλω".
  •  Συμμάχους, φίλους
  •  Αλλαγή τύχης
  •  Επίλυση προβλημάτων
  •  Τέλος καλό, όλα καλά

Ίσως σας βοηθάει η ανάλυση του εθνολόγου Βλαντιμίρ Προπ, αν και -προσωπικά- τη βρίσκω κάπως περιοριστική.
Σας την παραθέτω ακριβώς όπως τη βρήκα στο βιβλίο του Τζάνι Ροντάρι "Γραμματική της φαντασίας - Εισαγωγή στην τέχνη να επινοείς ιστορίες", Εκδόσεις Μεταίχμιο, 2001.

" Στο σύστημα του Προπ οι λειτουργίες είναι τριάντα μία και αρκούν, με τις παραλλαγές και τις εσωτερικές διαρθρώσεις τους, να περιγράψουν τη μορφή των παραμυθιών:
  1. απομάκρυνση
  2. απαγόρευση
  3. παράβαση
  4. έρευνα
  5. προδοσία
  6. παγίδα
  7. συνενοχή
  8. ζημιά (ή έλλειψη)
  9. μεσολάβηση
  10. συγκατάθεση του πρωταγωνιστή
  11. αναχώρηση του πρωταγωνιστή
  12. ο πρωταγωνιστής υποβάλλεται σε δοκιμασία από το δωρητή
  13. αντίδραση του πρωταγωνιστή
  14. κατοχή του μαγικού μέσου
  15. μεταβίβαση του πρωταγωνιστή
  16. πάλη ανάμεσα στον πρωταγωνιστή και ανταγωνιστή
  17. ο πρωταγωνιστής σημαδεύεται
  18. νίκη επί του ανταγωνιστή
  19. μετατόπιση της δυστυχίας ή της αρχικής έλλειψης
  20. επιστροφή του πρωταγωνιστή
  21. διωγμός του
  22. ο πρωταγωνιστής γλιτώνει
  23. ο πρωταγωνιστής φτάνει ινκόγνιτο στο σπίτι
  24. απαιτήσεις του ψεύτικου πρωταγωνιστή
  25. στον πρωταγωνιστή ανατίθεται ένα δύσκολο καθήκον
  26. επιτέλεση του καθήκοντος
  27. αναγνώριση του πρωταγωνιστή
  28. αποκάλυψη του ψεύτικου πρωταγωνιστή ή ανταγωνιστή
  29. μεταμόρφωση του πρωταγωνιστή
  30. τιμωρία του ανταγωνιστή
  31. γάμος του πρωταγωνιστή "
Θυμηθείτε!!! Η καλλιέργεια της φαντασίας είναι μία πανέμορφη διαδικασία, αλλά και κουραστική. Τα παιδιά δεν πρέπει να νιώσουν πιεσμένα, υποχρεωμένα να βρουν ιστορίες και να φτιάξουν χαρακτήρες, από το πουθενά. Ο ενήλικας πρέπει να αναλάβει τη "δύσκολη" δουλειά, μιας και έχει μεγαλύτερο εύρος γνώσεων και εμπειριών και να οδηγεί το παιδί να συνεχίσει την ιστορία, να προσθέσει και αυτό τη δική του, πολύχρωμη, ψηφίδα. Βέβαια, στο τέλος, το παιδί πρέπει να είναι αυτό που επαινείται/παινεύεται και απολαμβάνει τη χαρά της δημιουργίας!!

Εικόνες του Alexander Jansson για προπόνηση!!



Περισσότερα για τον καλλιτέχνη: http://www.alexanderjansson.com/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου